dijous, 30 de juny del 2011

un altre Sant Joan és possible

Cada any, per aquestes dates, procuro fugir del soroll dels petards i de la imbecil·litat d'alguns -cada cop més- dels seus usuaris.

Cada any, en dates indeterminades, em ve al cap que encara no he anat mai a la Forcanada. Trobo que s'ajunten dues causes que en poden fer-ne una de comuna. Per Sant Joan, a la Forcanada.

L'escassa informació que tinc de la Pleta d'Horno, on cal deixar el cotxe per iniciar l'excursió, no ens farà profit perquè una boira molt pixanera mulla a bastament tot el terreny. A la primera, vam trobar lloc a l'alberg de Salardú i, lluny de les falles d'Arties, vam dormir com angelets.

De nou a la Pleta d'Horno, de seguida trobem a faltar els paraneus. El gruix de neu és... inexistent, però la vegetació és tan densa com humida i en poc temps ens xopa els peus.

El camí es fa una mica pesadet amb tanta mullena i tant d'anar i tornar. Sortim de la boira i arribem al Lac deth Hòro. Seguim per la Ribèra deth Nere, entre pedregam i herbei fins que sobre els 2330m trobem, ara sí, neu.

La vall es tanca i deixem la ruta del Còth d'Alfred per enfilar-nos cap a la dreta, per un rost acanalat que ens situarà a la base de la paret SE de la Forcanada. Trobem fites que vénen de l'Est i les seguim cap a buscar la cara Sud. Hi pugem fins el collet Sud, bretxa de sortida del corredor NW.

Ens posem casc i talabard, per si de cas, i comencem l'ascensió del cim Sud de la Forcanada. Per terreny delicat, per descompost, assolim els seus 2872m i baixem a l'enforcadura per acabar de pujar, més còmodament, el punt culminant del Malh des Pois 2881m.

Aquest pic és una excel·lent talaia des d'on albirar infinites muntanyes. El dia hi acompanya.

Baixem sense necessitat d'usar el cordino, guardem els estris i triem un camí alternatiu per tornar, cap a l'Est, al Lac deth Hòro. El darrer tram del retorn se'ns fa una mica pesadet, amb tanta pedra i tanta calor.

Anem a Casau, a l'Hostal Era Verneda, magnífic lloc per a refer-nos de la trescada, amb una bona dutxa i un millor sopar. Prou a prop per anar a fer un tomb per Vielha i prou lluny per a no sentir ni una mosca a la nit. S'hi està de bé...

El dissabte volíem anar al Salòria des d'Alins, però la pista d'aproximació, que té una prohibició de pas que ens la saltem, es fa inacabable i als 6 o 7 km donem mitja volta. Ja que hi som, fem via per Tor fins al Port de Cabús. Hi deixem el cotxe i anem a estirar les cames fin la Torre de Cabús 2778m.

Tornem per Andorra sense aturar-nos a tafanejar cap botiga. Un entrepà a Oliana ens alleugereix la gana fins l'hora de sopar.