diumenge, 29 de setembre del 2013

Tant sí com no...

Va ser fa tres anys, l'octubre de 2010, quan acabant el GR20 vaig tenir la sensació que m'estaven prenent el pèl amb un itinerari que, sí o sí, havia d'arribar a un punt determinat de l'illa, encara que l'interès del recorregut fos nul.

Incomplint la meva promesa de fa tres anys, he tornat a embrancar-me en un GR i he tornat a tenir la mateixa sensació: presa de pèl.

Però no tot ha estat negatiu...

El pas de Puigcerdà a La Guingueta està parcialment tallat per alguna mena de festa major. El Túnel del Pimorèn està tancat per manteniment, hem de passar el port. Comencem bé.

Dissabte 21
Deixem el cotxe a l'aparcament del costat de l'estació de L'Hospitalet d'Andorra. Des del Pont de Sta. Susanne 1440m anem a buscar el camí del GR Transfronterer. En aquest llarg recorregut, ple de futures emocions, passarem per infinitat d'estanys. No debades té el sobrenom de "La volta als estanys".

També gaudirem de la constant companyia del Sol, que ens anirà torrant, ara d'un costat, ara d'un altre. La claredat del camí i la omnipresent senyalització ens menen sense problema pels estanys de Pédourrés 2177m, Couart 2240m i d'Alba 2376m, abans d'assolir el pas del Coll d'Alba 2541m, per on entrarem efímerament a Andorra per sortir-ne pel Coll de Juclar 2444m. Veiem els estanys i el refugi de Juclar, final d'etapa... de demà.

Tot i tenir el refugi de Rulhe a la vista, encara haurem de fer una bona marrada abans no hi arribem passant per l'Estanyol 2127m. Haurem superat amb escreix l'horari del web andorrà quan arribem al Refugi Rulhe 2185m. 7h30mn sobre les 5h30mn del web.

Diumenge 22
Només dues persones més i nosaltres enfilem el camí del Coll de Calmettes 2337m. Abandonem el GR10 cap al Sud seguint fites i un camí prou evident. Guanyem altura amb decisió i entrem al caos de roca final que ens menarà al cim del Pic de Rulhe 2783m.

Allí coincidim amb d'altra gent que hi ha pujat per un altre vessant; compartim l'escàs espai vital i ens alternem per fer les fotos.

Després de fer un mos a la terrassa del refugi, iniciem la segona part de la jornada. Deixem el Refugi Rulhe cap a l'Estanyol; abans d'arribar-hi ja trobem la cruïlla de Fontargenta. Un itinerari ben marcat però poc evident, massa forçat, ens portarà a la veïna vall i als Estanys de Fontargenta 2151m. El Port de Fontargenta 2262m ens obre la porta d'Andorra, novament, on ja hi romandrem la resta del dia.

Ens endinsem en territori andorrà a la recerca del "camí nou" que ens ha comentat el guarda del Rulhe. Un "camí" que ens ha d'evitar baixar al fons de la vall per tornar a pujar per l'altra. El trobem a la cota 2021 i aviat ens n'adonem que es tracta d'un recorregut artificial, tallat a pic entre la vegetació, que puja a sac per saltar a l'altre costat de la carena. A dalt comença una successió de collets que anirem creuant fins arribar a sota dels estanys de Juclar. Pugem fins el Refugi de Juclar 2313m. S'ha fet pregar; avui també més de l'anunciat. 4h30mn sobre les 3h15mn del web.

La recompensa ve en forma de sopar pantagruèlic i ben equilibrat -encara no sabem què bé que ens aniran els carbohidrats per l'endemà-.

Dilluns 23
La fresca de la matinada es fa sentir quan comencem la darrera etapa, amb el folre polar com abric. Com que anem de baixada, no tenim calor fins que arribem a la cota 2227 on s'enceta un altre camí poc natural per saltar a la vall veïna. Aquest GR fa un tuf de fet a mida que tomba d'esquena.

Arribem al Refugi de Siscaró 2158m esquivant el munt de tifes de vaca que l'envolten. Anem a cercar l'Estany Baix de Siscaró 2331m en la pujada cap al Port Dret 2565m. Un esguard cap a Soldeu i muntanyes de muntanyes, conegudes i no tant, és l'avantsala del final del recorregut lògic i què es dedueix sobre el mapa. Al Refugi de la Portella 2269m ens cruspim la "llonganissa del celler".

Amb la panxa contenta fem l'última ullada al mapa. Ens espera una llarga baixada fins L'Hospitalet, per la vall del riu de St. Josep.

Però tot d'una, dues creus ens barren el pas del còmode camí què seguim. Miro al meu voltant i "descobreixo" cap al NE uns desconcertants senyals de GR. No obstant, en una decisió equivocada -no tornem a consultar el mapa-, els seguim. Arribant al Coll del Filldeputa 2442m -el nom l'hi poso jo- ens n'adonem de la inutilitat i la cabronada de passar aquest coll per tornar a baixar per l'altre costat.

Decidim abandonar el GR. Ja n'estem tips de fer el préssec contra tota lògica. Sense camí, baixem més de 600 metres a buscar el corriol que voreja el riu. Hi tornem a trobar marques del GR, un pèl deteriorades. Per rematar-ho, constants bassals de fang en dificulten el seu seguiment.

Passem les Bordes de la Vaca Morta 1800m i tirem milles fins a trobar la carretera, el que ens faltava, per arribar a L'Hospitalet 1430m. No cal dir que hem tornat a trigar força més del compte. 7h50mn sobre les 5h del web.

Aquest darrer tram, des del Refugi de la Portella, ens ha esguerrat la travessa. Quin criteri ha d'imperar en el disseny d'un itinerari? Només accepto una resposta: la lògica. Tota la resta són ximpleries. I si no ens agrada com queda un recorregut "de disseny", no el divulguem. La muntanya i els muntanyencs hem d'interaccionar en harmonia; anar-hi en contra, només pot portar males conseqüències.

21-22-23 de setembre, 2013

GR Transfronterer. Volta als estanys. Arieja-Andorra-Arieja.