dimecres, 18 de desembre del 2013

Bergwanderweg im Umfeld der Alemany Schutzhütte

Can Malet i Can Jepet, dues cases que omplen la història de Setcases. A la primera hi dormíem al seu paller, érem petits. A la segona hi mengem, quan pugem o quan baixem de les muntanyes d'Ull de Ter.

Deixem els cotxes a l'aparcament prop de la Jaça de Morenç. Ningú no ho coneix pel seu nom geogràfic. Per a tothom és... Vallter 2000, el nom comercial de les pistes que van eixerir aquest racó de la comarca. Per a mi, sempre serà Ull de Ter; jo ja hi era.

Així que estem a punt, fugim de la munió de "vallteristes" que no saben posar-se les botes d'esquí si no és que la música del cotxe eixordi tota la població esquiadora.

Cota 2155m. Ens endinsem a l'estreta Coma Sud de la Portella, clarament cap al NE, la neu dureta i el coll pelat. La Portella de Mentet 2412m és un repartidor a quatre direccions. L'Amparo, amb raquetes (a la motxilla), marxarà cap al NW seguint la neta carena cap al Pic de la Dona, mentre que nosaltres carreguem els esquís a l'esquena per anar a cercar, seguint al NE, la neu de la Coma Nord de la Portella.

Fem la segona transició i comencem a lliscar per neu canviant i diversa. La Reserva Natural de Mentet ens acull amb el contrast de l'agraïda solitud. L'absència de vent i de núvols li donen tot el protagonisme al Sol que s'emmiralla en el blanc de la neu que ens envolta.

Juguem amb els arbres, que observen altius els nostres viratges i les giragonses que dibuixem. Així arribem al refugi en construcció, encara no mig quilòmetre abans del Refugi de l'Alemany 1962m. No sabem si el nou substituirà l'antic, que vam trobar en un acollidor bon estat.

Aquest serà el punt de retorn. Si volguéssim continuar fins el poble de Mentet, ens hauríem de descalçar els esquís abans d'arribar-hi.

Posem les pells per recular les nostres passes fins a la ja ombrívola i freda Coma de la Dona, que es tanca sota el Pla d'Ombriaga. Per assolir-lo, triem la cara SE de la Serra de Bacivers. Hi pugem amb ganivetes per evitar-nos cap sorpresa, que no es donarà.

Encara arribem a temps d'acomiadar el Sol, més enllà del Pic de l'Infern, mentre caminem, ara esquís a l'esquena, cap a sota del Pic de la Dona a buscar la neu que ens tornarà a la Jaça de Morenç; ara ja sabeu de què parlem...

15 de desembre, 2013

Volta pel Refugi de l'Alemany, des de la Jaça de Morenç.

Amparo (Pic de la Dona), Graugés, Jordi, Pedro, Txell, Ramon.