dilluns, 21 d’agost del 2017

Alla on no s'hi arriba en un cap de setmana

Per la Marededéu d'agost se'ns presenta l'oportunitat de fer més km dels habituals en un cap de setmana. No deixem passar-la i ens estirem fins el Refugi de Linza, des d'on farem dues ascensions clàssiques de la zona (una d'elles, fent l'aproximació en cotxe).

Són un centenar llarg més de km, però l'estretor de les carreteres ho tradueixen en molt més temps, proporcionalment parlant.

Ens instal·lem, doncs, a Linza, on és ple de "camilleros", és a dir, els que fan la travessa de "La Senda de Camille", objectiu no gaire llunyà.

La méteo ens acompanya, tot i la calor, en les activitats.

Ascensió al Pic d'Anie, des del Coll d'Ermaz / Col de la Pierre Saint Martin, 13.08.17

Per arribar al punt d'inici, cal fer-ho per la carretera NA2000 -Nafarroa- des d'Izaba o des d'Hecho. Des de Linza, es baixa fins a Zuriza i allà hi tenim la desviació.

Al Coll d'Ermaz hi ha diversos espais per aparcar. El camí surt al costat d'un panell informatiu del Col de la Pierre St. Martin i d'un pal indicador del Coll de Pescamou, així com una fita de la Muga 262.

Aquest camí, el seguirem sense problemes fins el Collado de Batikotxe. Aquí se'ns presenten dues opcions:

La que vam seguir nosaltres: Cap al S-SE, seguint corriols i fites enmig del karst, una ruta laberíntica però força interessant per la seva geologia. Sense problemes d'orientació, malgrat la sensació d'anar voltant, a dreta i esquerra, per trobar el millor camí.
Quan l'evidència ens situa a sota del cim, el camí gira a NE-N per guanyar els darrers metres.

L'altra opció és el camí que vam fer per tornar: Del Collado de Batikotxe, netament cap a l'E, per una depressió del terreny que, en principi, ens fa perdre altura.
Aquesta ruta és més còmoda perquè el corriol és continu i més directe. Quan ens acostem a la base del cim, sembla que el sender s'acaba. Hi ha una transició fins a trobar un camí molt marcat que ve del NE i que ja no deixarem fins el cim.

Si volem anar i tornar per la mateixa ruta, aquesta és més aconsellable. Si, pel contrari, volem conèixer bé el terreny que envolta l'Anie, la proposta és la nostra.

_________________________________________________________________________________

Ascensió al Petretxema, des del Refugi de Linza, 14.08.17

Sortim del refugi pel camí anomenat "Camino de Francia", un sender molt fressat que va en direcció E-NE i que no presenta cap mena de dubte de tan transitat com està.

Quan arribem al Collado de Linza -hi ha un pal sense cap altra senyal- el nostre camí segueix clarament cap a l'E-SE, en direcció al Coll de Petratxema, on no hi arribarem.

Un altre sender segueix, costa avall, girant cap a N-NW; és l'itinerari de l'Hiru Erregeen Mahaia.

Ens dirigim a la base de l'Aresta W del Petretxema. El camí gira clarament a N per anar a buscar-la. Un corriol ben traçat ens menarà, sense cap problema, fins al cim.

Del cim, una gran bretxa ens separa de l'Agulla d'Ansabère.

Per tornar, triem el camí que ve de Lescun. Així, doncs, baixem pel rost caminet que, en direcció S, ens portarà, ara sí, al Coll de Petretxema. D'aquest coll, seguirem cap a l'W el còmode itinerari de la "Senda de Camille" fins el mateix Refugi de Linza.

Una bonica volta per les "Foyas del Ingeniero" que afegeix un toc diferent al monòton recorregut de pujada fins el Coll de Linza.