diumenge, 1 de desembre del 2013

Lluny de la Casa de Piedra

Ha trigat, però la neu ha arribat tota de cop. Ja no en cabria més als dipòsits celestials.

Havíem previst anar a Baños de Panticosa, instal·lar-nos al refugi Casa de Piedra i provar a pujar l'Argualas, però no. Les abundants nevades dels darrers dies han canviat el panorama substancialment i les muntanyes i les carreteres no hi conviden.

Així, doncs, busquem uns objectius més assequibles i igualment interessants. L'Aínsa està estratègicament situada i hi tenim pendent la Peña Montañesa.

Deixem la capital econòmica del Sobrarbe en direcció Campo, primer, i cap al Monestir de San Beturián, després. Passem Oncins i just abans d'arribar a l'Ermita del Pilar hi trobem un trencant a mà dreta on també hi ha una esplanada per a deixar-hi el cotxe. Pocs metres enrere hi ha l'inici del camí 1090m que puja a la Peña Montañesa.

Comencen, doncs, el segon intent d'ascensió a aquest cim; la vegada anterior, la boira ens va foragitar. El bosc en protegeix del vent i fa més còmoda la pujada. A la cota 1700 comencem a trobar neu amb continuïtat. Aviat sortim a cel obert, passem per sota d'As Gotelleras i anem guanyant altura entre matolls, ens hem despistat del camí, cap a una Cabana 1903m.

No gaire més amunt, passat el Pluviòmetre, ens posem els paraneus, la neu ja és abundant. Trobem unes fites que ens enreden i les seguim cap a una canal. Pugem pel seu costat un tros fins que ens n'adonem que no pot ser aquest el camí. Una curta ensigalada que ens ha fet perdre un temps preciós.

Tornem enrere fins una gran fita i, ara sí, fem el camí que toca. Perdem alguns metres abans d'encarar el tram final de la pujada al cim. Un ampli ventall de muntanyes, moltes desconegudes, s'obre als nostres ulls des del pic de la Peña Montañesa 2295m.

És un pèl tard i optem per no entretenir-nos gaire amb les fotos. Desfem el camí sense cap contratemps i per on toca, procurant no perdre cap fita de vista. Voluntàriament, però, ens acostem a la Cabana per a omplir una mica el pap i continuem la davallada.

En tot el dia no hi trobem ningú. Em pensava que era una muntanya més visitada. Potser a l'estiu, tot i ser cara Sud...

Perdem la cursa amb el Sol, però encara hi ha claror quan arribem al cotxe. Tot i els entrebancs, aquest cop hem pogut assolir l'objectiu. Tornem cap a L'Aínsa.

El diumenge tenim ganes d'estirar les cames sense complicacions. Provem d'anar al Sestrales per La Plana Canal, però la pista que ens ha de menar a aquest coll és molt llarga i està nevada. No sabem si hi podrem arribar i donem mitja volta.

A l'altre costat del Sestrales hi ha el Cañón de Añisclo Hi anem fins l'aparcament i passegem per la poc exigent però agradable ruta del Circuit de San Úrbez.

Al GPS del mòbil hi posem Colungo. Des de L'Aínsa són 50km de carretera inèdita molt poc concorreguda. Al restaurant tampoc hi ha gaire gent. Hi dinem de conya, abans d'anar cap a Barbastro.